AccueilRechercheProgrammes et productions scientifiquesThèsesThèses soutenuesThèses soutenues - 2006-2020Thèses soutenues - 2011
-
Partager cette page
- Recherche,
PAVY Elise
La mise en question du langage dans les Salons de Diderot
Publié le 3 janvier 2012 – Mis à jour le 3 janvier 2012
Thèse en Langue et Littérature fran?aises soutenue le 12 décembre 2011
Notre hypothèse est que la réflexion de Diderot dans les Salons ne porte pas tant sur l’image que sur le langage : la confrontation avec les ?uvres d’art l’oblige à questionner la langue. Traduire l’image permet d’expérimenter les limites expressives de la langue, de saisir ses conditions d’apparition, son origine. La présente étude se donne trois objectifs principaux. Remettre les Salons au c?ur des pratiques d’écriture des salonniers. La critique d’art est à envisager non seulement au regard des idées nouvelles défendues par les salonniers, mais aussi de leurs expérimentations formelles. En examinant les textes antérieurs et postérieurs aux Salons se dessine la genèse de la critique d’art comme genre littéraire. ? l’autre extrémité des influences, cette étude explore les Salons en les pla?ant au c?ur de l’ensemble de l’?uvre de Diderot. Diderot y approfondit ses intuitions thé?trales et esthétiques, développe ses thèses sensualistes et matérialistes, sa philosophie morale, ses idées politiques et physiologiques, affine sa conception de la langue. Les Salons l’accompagnent dans son cheminement intellectuel et dépassent le commentaire des ?uvres exposées. La critique d’art est laboratoire d’écriture et de pensée. Plus encore, sa critique d’art pose avec une acuité toute particulière l’un des grands problèmes du tournant des Lumières : le conflit naissant entre nature et culture, dont le langage devient l’un des lieux d’interrogation privilégié. C’est à la question du langage que nous avons choisi de nous intéresser, parce que ses fonctions sont emblématiques des tensions du texte. Le langage peut servir à communiquer avec les autres, à échanger. Mais il a également la capacité de figurer, de créer une image dans l’esprit. Il permet enfin de s’interroger sur lui-même. Une involution semble poindre dans les Salons : c’est à partir des discours sur l’art comme lieux de sociabilité que Diderot réfléchit à la langue originelle.
My thesis is entitled “La mise en question du langage dans les Salons de Diderot”. It aims at showing that Diderot’s art critic does not focus so much on image than on language, or more precisely on the fact that, when looking at a painting, Diderot is compelled to question language. In the Salons, he tries to make pictures arise from words and to give speech and voice to images. Three aspects of the relationships between image and language arise, and make up the three parts of my thesis. First of all, Diderot talks about the paintings of the Louvre’s exhibitions. The Salons are part of Grimm’s Correspondance littéraire, whose subscribers are all members of European monarchies. While he depicts paintings, Diderot always keeps in mind that these very urbane readers expect to be entertained. Speech about art need to remain close to playful conversation in order to entertain the elite. I studied Diderot’s borrowings from other art critics, thanks to the “Collection Deloynes” in which are gathered all texts from the eighteenth century about the Louvre’s exhibitions. Working on this collection enable me to prove Diderot’s influence on evolution of art criticism considered as a literary genre. The second part of my thesis focuses on the language of image. Diderot also tries to invent a language that imitates image, whose structure and phrasal progression match the dynamic of the painting. He adapts his writing to pictures until he reaches sometimes the limits of syntactic structure. Finally, Diderot questions the ability of words to convey images, which lead him to a metalinguistic reflection. Paintings are perceived as a gestural form of language which gives clues to understand the origins of language. My research consists in proving that there is a kind of “involution” of language in Diderot’s art critic. Whereas evolution led language from nature to urbanity, in the Salons, being confronted to images, Diderot seems to go the way back, from urbanity to nature.
Mots clés : Diderot ; Salons ; Grimm ; Correspondance littéraire ; XVIIIème siècle ; esthéticiens ; critique d’art ; esthétique ; linguistique ; philosophie du langage ; relations texte-image ; Greuze ; Chardin ; Hubert Robert ; Vernet
Key-words : Diderot ; Salons ; Grimm ; Correspondance littéraire ; eighteenth century ; aestheticians ; art criticism ; aesthetic ; linguistic ; philosophy of language ; relationships word-image ; Greuze ; Chardin ; Hubert Robert ; Vernet
Directeur de thèse : Viiolaine GERAUD
Membres du jury :
Michel DELON, Professeur, Université Paris IV - Sorbonne
Gilles SIOUFFI, Professeur, Université Paris IV - Sorbonne
Thierru BELLEGUIC, Professeur, Université de Laval, Québec
Olivier LEPLATRE, Professeur, Université Jean Moulin Lyon 3
Violaine GERAUD, Professeur, Université Jean Moulin Lyon 3
Président du jury : Michel DELON
Mention : Très honorable avec les félicitations du jury
Equipe d'accueil : CEDFL
My thesis is entitled “La mise en question du langage dans les Salons de Diderot”. It aims at showing that Diderot’s art critic does not focus so much on image than on language, or more precisely on the fact that, when looking at a painting, Diderot is compelled to question language. In the Salons, he tries to make pictures arise from words and to give speech and voice to images. Three aspects of the relationships between image and language arise, and make up the three parts of my thesis. First of all, Diderot talks about the paintings of the Louvre’s exhibitions. The Salons are part of Grimm’s Correspondance littéraire, whose subscribers are all members of European monarchies. While he depicts paintings, Diderot always keeps in mind that these very urbane readers expect to be entertained. Speech about art need to remain close to playful conversation in order to entertain the elite. I studied Diderot’s borrowings from other art critics, thanks to the “Collection Deloynes” in which are gathered all texts from the eighteenth century about the Louvre’s exhibitions. Working on this collection enable me to prove Diderot’s influence on evolution of art criticism considered as a literary genre. The second part of my thesis focuses on the language of image. Diderot also tries to invent a language that imitates image, whose structure and phrasal progression match the dynamic of the painting. He adapts his writing to pictures until he reaches sometimes the limits of syntactic structure. Finally, Diderot questions the ability of words to convey images, which lead him to a metalinguistic reflection. Paintings are perceived as a gestural form of language which gives clues to understand the origins of language. My research consists in proving that there is a kind of “involution” of language in Diderot’s art critic. Whereas evolution led language from nature to urbanity, in the Salons, being confronted to images, Diderot seems to go the way back, from urbanity to nature.
Mots clés : Diderot ; Salons ; Grimm ; Correspondance littéraire ; XVIIIème siècle ; esthéticiens ; critique d’art ; esthétique ; linguistique ; philosophie du langage ; relations texte-image ; Greuze ; Chardin ; Hubert Robert ; Vernet
Key-words : Diderot ; Salons ; Grimm ; Correspondance littéraire ; eighteenth century ; aestheticians ; art criticism ; aesthetic ; linguistic ; philosophy of language ; relationships word-image ; Greuze ; Chardin ; Hubert Robert ; Vernet
Directeur de thèse : Viiolaine GERAUD
Membres du jury :
Michel DELON, Professeur, Université Paris IV - Sorbonne
Gilles SIOUFFI, Professeur, Université Paris IV - Sorbonne
Thierru BELLEGUIC, Professeur, Université de Laval, Québec
Olivier LEPLATRE, Professeur, Université Jean Moulin Lyon 3
Violaine GERAUD, Professeur, Université Jean Moulin Lyon 3
Président du jury : Michel DELON
Mention : Très honorable avec les félicitations du jury
Equipe d'accueil : CEDFL
Documentation
Mise à jour : 3 janvier 2012